luni, 18 octombrie 2010

Invatamantul romanesc

E un fapt trist, invatamantul romanesc a scazut ca valoare an dupa an.

In 1999 eu eram asistent universitar si la un examen un profesor batran imi spunea ca e dezamagit, pe an ce trece studentii stiu tot mai putina matematica.


Se cauta, bineinteles, cauze. Principala cauza gasita de toti este ca e prea multa informatie si ca nu se orienteaza spre piata muncii.

Dar eu as spune, simplist, ca si inainte de 1989 era multa informatie, mai multa decat acum, si ca pe vremea aia valoarea era mult superioara. Profesorul batran de care vorbeam mai sus nu ar fi conceput ca un student care a trecut examenul de admitere in facultate sa nu stie integrale la nivel de universitate tehnica, un asemenea student nici nu ar fi intrat la facultate.

Dupa parerea mea cauza este delasarea. Profesorii contesta inspectorii si directorii. Parintii contesta profesorii. Elevii si parintii sunt pusi sa aleaga ce manuale optionale vor si le contesta. Probabil exista o mafie a manualelor optionale. Se inventeaza catedre pentru profesori fara sa se considere in primul rand cat de necesara e.

Cu alte cuvinte, e o mare degringolada la fiecare nivel, fiecare sustine altceva, se schimba regulile de la an la an, parintii si copiii sunt derutati si probabil fac alegeri proaste.

Ar trebui facut un plan pe termen lung si implementat, chiar daca are idei mai putin bune. Pe parcurs planul trebuie schimbat acolo unde nu functioneaza - nu cap coada - si imbunatatit. Cel mai important este sa fie pe termen lung, sa nu se mai schimbe in fiecare an.

Anul viitor incepem si noi scoala. As vrea ca ministrul Funeriu sa isi implementeze planul si anul viitor sa il imbunatateasca unde e nevoie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu