miercuri, 5 septembrie 2012

Exploatarea aurifera cu cianuri de la Certej

Am citit ieri despre faptul ca s-a aprobat exploatarea miniera aurifera cu cianuri de la Certej.

Bunicii mei au locuit in satul de langa Certej si parintii mei inca mai locuiesc acolo. Prin sat curge un raulet care de cand il stiu eu - am mers tot timpul la bunici - este rosu, o bomba ecologica.

Exploatarea aurifera ar strica mult mediul acolo iar apa poluata ar ajunge in Mures si in Dunare. Din cate am citit autoritatile ungare nu au fost de acord cu proiectul minier pentru ca Muresul trece si pe la ei. Dar a fost aprobat "conform legilor romane si ale UE".

Certej e un orasel foarte mic si exista exploatare miniera in zona. Din cate stiu eu populatia locala are locuri de munca.

Eu sunt de acord cu exploatarile miniere si cu crearea locurilor de munca dar fara cianuri si cu mare grija pentru mediu. Asa cum e acum proiectul e similar cu cel pentru care exista multa opozitie la Rosia Montana.

Pentru ca ei, exploatatorii, pleaca dupa 20 de ani - probabil cu cea mai mare parte din extractie - dar noi si copiii nostri ramanem pe aici si suferim consecintele. Iar cei care vor avea locuri de munca, fara ca asta sa ii faca bogati sau macar instariti, nu le vor mai avea peste 20 de ani si vor fi numai mai bolnavi si mult mai saraci. Singurii care vor castiga din asta vor fi politicienii care aproba si cei care vor face exploatarea.

Exista prin anii 90 o nebunie cu "Nu ne vindem tara" si ar parea in acelasi registru. Dar nu este.

Cat timp vor fi tari sarace cu politicieni corupti nu se va investi suficient in metode de extractie a minereurilor aurifere fara cianuri. Cercetarile sunt costisitoare iar daca merge sa faca extractii asa, cu acordul politicienilor corupti din tari sarace, nu se va investi in asemenea cercetari. Dar daca nu vor mai putea folosi cianuri pe nicaieri in lume ar schimba asta. Ma bazez pe faptul ca nu intotdeauna s-au folosit cianuri in extractiile aurifere, cu siguranta eficienta nu e aceeasi fara cianuri dar e un pret corect de platit pentru mediul inconjurator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu